WAT wil VWS bereiken met de inzet van social media?
“Heel simpel: ons verdiepen en inleven in de leefwereld van burgers om hen zo goed mogelijk te informeren. Dat is onze maatschappelijke rol. Schieten met een schot hagel zoals met breed opgezette publiekcampagnes doen we ook, maar minder. Onze boodschap richten we steeds vaker op specifieke doelgroepen. In een vorm die voor die groep passend is. Zoals met een kort en krachtig ‘NOS-Nieuws-achtig’ filmpje en sprekende beelden. Het effect – is de boodschap aangekomen en volgt er actie? – monitoren en analyseren we meteen.”
WAAROM is het zo belangrijk dat VWS zich in de wereld van social media stort?
“De klassieke manier van ‘zenden’ is steeds minder effectief. Mensen communiceren heel anders, luisteren liever naar vrienden of hun persoonlijke contacten dan een Rijksoverheid die ver van hen afstaat. Daar passen wij ons op aan. Dat betekent dat we naast informeren, de informatie ook sturen. We willen onze boodschap gerichter bij bepaalde doelgroepen brengen. Die doelgroepen zijn met tools in social media en door onze DCo-collega’s van Monitoring & Analyse zeer nauwkeurig vast te stellen.”
WAAR richten de DCo-teams ‘Social Media’ en ‘Monitoring & Analyse’ hun pijlen op?
“Er is een continue verschuiving in de kanalen die populair zijn en hoe die gebruikt worden. Daar zijn we heel alert op. Maar in het algemeen vind je meer 65-plussers op Facebook, de zorgprofessionals op LinkedIn en de jongeren op Instagram. Twitter is boeiend maar blijft voor ons een net iets minder belangrijk nieuwskanaal.”
WIE mag bij VWS aan de social media-knoppen zitten? Zijn er do’s en don’ts voor VWS’ers?
“Do’s en don’ts zijn er niet. Daar zijn social media veel te diffuus voor. Vaak zijn de berichten een verlengstuk van het privéleven en -opvattingen. Dat is ook de kracht van social media. Maar wees je ervan bewust dat je aangesproken kan worden op de dingen die je op social media plaatst. Net als je collega´s of bekenden in je eigen omgeving aanspreekt op onbetamelijk gedrag. Gebruik je gezonde verstand.”
WANNEER is het social media-beleid dat je het afgelopen jaar op poten hebt gezet succesvol?
“Onze social media-kanalen hebben sinds vorig jaar een duidelijke VWS ‘look&feel’, met aansprekende content. De relatieve groei van het aantal volgers is groot, en ze zijn echt heel betrokken. Iets waar ons team trots op mag zijn want ‘de zorg’ is een complex onderwerp. Ik bedoel: met issues als nieuwe vliegtuigen of treinen is het veel makkelijker scoren omdat mensen zich sneller openlijk verbinden met coole dingen. Het mooie aan social media is dat je er nooit klaar mee bent. Ons social media team is voortdurend alert op nieuwe trends om de doelgroepen zo goed mogelijk te bereiken. ‘Social Media’ en ‘Monitoring & Analyse’ staan inmiddels goed binnen DCo. De volgende stap is dat de bestaande en deze nieuwe teams nog soepeler en efficiënter samen gaan werken, om zo te komen tot een nog integraler en professioneler advies en tot de beste mix van communicatiemiddelen.”
Joyce Veekman, directeur Communicatie ‘We willen onze boodschap gerichter uitdragen’